Intervju

 

Här kommer en interjuv med Amandra Fredriksson som blev månadens skötare =)

Skriven av: Filippa Stenberg


Det var en solig dag, den första oktober! Det var skötarmöte och vi kom till punkten på då vi skulle utse Månadens Skötare. Alla satt spända och gjorde trummvirvel med händerna i bordet! Sandra började: Nu har vi utsett 3 kandidater.. Men bara en kan vinna! Och den  som vinner är.. AMANDA! Applåderna utbröt och Amanda fick ett  stort leende på läpparna. Vi bad henne komma fram till oss och hon fick diplom, hästgodis, ett par strumpor och en guld borste där det stod Månadens Skötare på. Den skulle hon få sätta upp utanför sin sköthästs box. Hon blev så glad att hon sa: Åh! Jag måste krama er!! Hon kramade mig och Sandra och vi log och sa: Grattis!

 

Efteråt gick jag till Amanda när hon stod hos sina sköthästar. Jag frågade om jag kunde få ställa lite frågor, som en intervju. Vi satte oss på en bänk i solen utanför stallet! Jag började med att fråga om hon kunde berätta lite om sig själv? Hon svarade med att hon hette Amanda Fredriksson, hon var 13år och hade två sköthästar. Sedan frågade jag vad hennes sköthästar hette? Hur dom såg ut? Och hur stora dom var? Hon sa att den ena hette Ravich och var skäck. Han var en liten storhäst och mycket gosig! Den andra hette Kungen och var en shettis. Han var svart och hade väldigt tjock man. Efter det frågade jag vad som var det bästa med dom? Då sa hon att Ravich var väldigt gosig! Hon får knappt borsta honom för han vill bara gosa hela tiden! Han vill även pussas hela tiden! Kungen var ungefär samma. Han var också väldigt gosig och vill bara äta hela tiden! Han är ett matvrak sa hon med ett varmt skratt! Jag frågade sedan hur hon hann med allt? Skola? Kompisar? Läxor? Stallet?

 

Hur får du ihop allt sa jag undrande. Då svarade hon att hon har mycket läxor som hon behövde göra. Men i skolan fanns det en läxhjälp grupp som hon gick på efter skolan. Hon gjorde ibland några läxor på rasterna och hemma på kvällarna efter stallet. Kompisarna hann hon tyvärr inte med så mycket. Bara ibland när hon hade nån ledig tid. Men hon har ju även alla kompisar i stallet! Jag frågade hur många dagar hon var i stallet i veckan? Då svarade hon mig med 4 ggr. Måndag, Onsdag, Fredag och Lördag. Vad är det bästa med att vara i stallet så mycket då? Frågade jag sen. Då sa hon: Vara med hästarna såklart!

 

Gosa, sköta och göra fint hos dom är ju helt klart det bästa! Men det är ju även superkul att vara med alla roliga och snälla kompisar. Jag lyssnade och frågade efteråt om hon hade nåt sköttips? Vad gör du för att få dina hästar så fina? Då svarade hon att hon alltid borstade så fort hon såg att dom var smutsiga! Rykta är det bästa man kan göra.

 

Minst en timme ryktar jag! Jag duschar även Ravich  ben ibland eftersom han är vit på vissa ställen. Han är duktig på att smutsa ner sina ben. Haha! Skrattade hon. Sist men inte minst frågade jag hur de kändes att bli Månadens Skötare! Då fick hon samma leende som innan! Hon svarade hon: Jättekul! Det känns som man är lite speciell! Man blir stolt! Jag trodde verkligen inte att jag skulle bli det! Men jag blev super glad!
Jag log tillbaka och sa grattis igen! Och efter det sa jag tack och hejdå till henne!
Efteråt tänkte jag att Amanda verkligen var en värdig Månadens Skötare!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0