Den perfekta ryktlådan!

Hej!

Nu ni! Jag har letat och letat efter VÄRLDENS BÄSTA ryktborste i två hela dagar! Jag har redan en, dock har jag haft den ett tag nu och märket är helt utsuddat så jag vet inte vad den heter :( Så jag har varit inne på flera hästshopar på internet och har nu äntligen hittat den! Efter många år som stalltjej så tänkte jag ge dig de bästa råden om den perfekta ryktlådan =)
För det första behöver du en ryktlåda som har en bra struktur i den så att det är lätt att hålla ordning. Ryktlådan ni ser på bilden nedan är från Börjes (http://www.borjes-tingsryd.se). Den är jättebra!



Sedan behöver du en bra rotborste! Jag personligen gillar en rotborste som har längre strån, men är ofta mjukare mot hästen men ändå gör jobbet ;) Och har man en riktigt smutsig häst så använder man såklart piggborsten med :) Sen kommer vi till den magiska ryktborsten. Märket heter Equerry, kan köpas här: http://www.hastshopen.se/product.html/vale-seniorborste?category_id=119
Och den är inte speciellt dyr heller. Sen måste du ju såklart ha en ryktskrapa!


När du nu har ryktat grovjobbet så kan det vara bra att använda en mjukborste som ofta kallas dammborste. Den ger verkligen en perfekt sista puts ;) En bra sådan finns att köpa på hästbiten på södermalm.

Det här är de absulota bästa borstana jag har använt igenom tiderna. Sen behöver du så klart en:
Hovkrats
Mankam
Saldeltvål men trasa och svamp
Hovborste
Huvudborste
Piggborste
Gummiskrapa

Nu har du den perfekt ryktlådan för att få den perfekt rena hästen :) Lycka till!

Har ni några tips på bra ryktborstar som ni har använt? Komentera!!

// Sandra =)

Kommentarer
Postat av: Alice<3Figaro

bra inlägg:) jag vill tipsa om att det kan bli en bra "sista puts" med en slags trasa, microfiber-trasa!! dom är inte svåra att hitta, dom går att köpa i nästan alla vanliga mat-affärer:)

2010-02-17 @ 21:31:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0